Google Translate:

Låt dig inte luras! Så vet du att elbolaget är schysst

Du blir haffad på väg in i din lokala matbutik och får ett snabbt erbjudande om 500 kronor att köpa mat för om du tecknar ett nytt ”billigt” elavtal på studs. Det låter bra, men var försiktig! Risken är hög att avtalet inte alls är billigare än ditt nuvarande, utan tvärtom mycket dyrare i långa loppet. Vi ger dig nycklarna för att undvika att bli lurad.

Artikelserie_elhandel_1200x800_pixlar_schysst-elhandel.jpg

Låt oss vara ärliga: det används en hel del fula knep i elbranschen. Pär Andersson, säljansvarig för privatkunder på Affärsverken, har hört det mesta.

– Vi har till och med råkat ut för att andra bolag har sagt att de samarbetar med oss och att man som kund från och med nu ska skriva avtal med dem direkt, istället för med oss på Affärsverken, berättar han.

– Den här typen av tillvägagångssätt smutsar ner hela elbranschen och gör att marknaden upplevs som oseriös. Kunderna blir avvaktande och skeptiska och det förstår jag, säger Pär.

Ifrågasätt ovanligt billiga priser

Pär Anderssons första tips är att alltid läsa igenom avtal i lugn och ro hemma och ifrågasätta priser som verkar ovanligt billiga. Eftersom alla elbolag köper in el till samma grundpris, det som sedan blir rörligt pris för kunden, finns det troligen ett rejält påslag någon annanstans, till exempel på grundavgiften, om priset per kilowattimme är lågt.

– Även grundavgiften kan ibland vara billig under en startperiod, men då tar bolaget med stor sannolikhet igen det senare genom en chockhöjning. Så titta alltid på det totala priset och kontrollera hur avtalet utvecklas över tid, säger Pär.

Han manar också till att vara försiktig med fullmakter. Här gäller det att vara bombsäker på vad de innebär innan man skriver under.

Artikelserie_elhandel_1200x800_pixlar_schysst-elhandel_citatPelle.jpg

Schysst Elhandel och svarta listan

Ett annat bra tips är att kontrollera om elbolaget är Schysst Elhandel-certifierat. Certifikatet som utfärdas av Energiföretagen innebär att bolaget måste uppfylla 18 kundlöften som energibranschen har satt upp med kundernas bästa i åtanke.

– Det är ganska tuffa krav som till exempel handlar om tydlig prisinformation, att ta särskild hänsyn till utsatta kunder och att alltid få ett skriftligt godkännande vid telefonförsäljning, berättar Pär Andersson.

– Du kan också titta på ”svarta listan” som finns på Konsumenternas Energimarknadsbyrås sajt. Här listas alla de elbolag som fått mest klagomål de senaste tolv månaderna och vad klagomålen handlar om, fortsätter Pär.

Glöm inte ångerrätten

Det finns onekligen en rad fällor att fastna i. Vanligast är att elavtalet man ingått blir orimligt dyrt trots att det skulle vara så billigt, eller att man plötsligt står med två bindande avtal och måste dra sig ur det ena med en dyr straffavgift som följd. Oavsett vad du råkat ut för: Kom ihåg att du har ångerrätt!

– Du alltid har 14 dagars ångerrätt om du tecknat avtal på nätet, vid telefonförsäljning eller med en säljare utanför en butik, säger Pär Andersson.

– Och har du frågor eller behöver råd och stöd kan du alltid ringa oss, eller din befintliga elleverantör, så hjälper vi dig, avslutar han.

Pärs bästa tips för att undvika att bli lurad:

Fler artiklar om el

Läs mer om elköp i vår artikelserie – Så funkar det!