Beskrivning: Du som har ordinarie hämtning tisdag 7 maj till och med torsdag 9 maj: Sätt ut dina kärl senast klockan 06:00 dagen före ordinarie hämtning. Viss förskjutning kan ske, så låt kärlen stå tills de är tömda. Tack för hjälpen!

Google Translate:

Beskrivning: Du som har ordinarie hämtning tisdag 7 maj till och med torsdag 9 maj: Sätt ut dina kärl senast klockan 06:00 dagen före ordinarie hämtning. Viss förskjutning kan ske, så låt kärlen stå tills de är tömda. Tack för hjälpen!

Allmänna villkor

Företagsanslutning och anslutning av flerbostadshus till Karlskronas stadsnät. Dessa avtalsvillkor bygger på Svenska Stadsnätsföreningens avtalsvillkor för Stadsnät i Samverkan.

  1. Allmänt
    1.1 Dessa Allmänna avtalsvillkor gäller för Bredbandsanslutning för företag. Till företag räknas även privatpersoner som använder uppkopplingen som ett led i näringsverksamhet. Jämte dessa Allmänna avtalsvillkor tillämpas i förekommande fall Särskilda avtalsvillkor. För tjänster som erbjuds via uppkopplingen tecknas separata avtal med tjänsteleverantörer.
    1.2 Leverantören registrerar Kundens personuppgifter i samband med beställningen. Kunden är medveten om, och accepterar, att Leverantören använder uppgifterna för att kunna tillhandahålla anslutning och avtalade tjänster samt för statistik och marknadsföring. Kunden har rätt att skriftligen begära att personuppgifterna ej får användas för marknadsföring.
  2. Definitioner
    I detta avtal gäller följande definitioner:
    2.1 Avtalet: Avtalet utgörs av ett Kontrakt, dessa Allmänna villkor och i förekommande fall Särskilda villkor.
    2.2 Leverantören: Med Leverantören avses den juridiska person som i Kontraktet är angiven under punkten ”Leverantörsuppgifter”.
    2.3 Kunden: Med Kunden avses det företag som i Kontraktet är angiven under punkten ”Kunduppgifter”.
    2.4 Stadsnätet: Det kommunikationsnät med bredbandskapacitet som Leverantören förfogar över.
    2.5 Bredbandsanslutningen: Den förbindelse till Stadsnätet som parterna träffat avtal om och som framgår under ”avtalad specifikation” i kontraktet.
    2.6 Leverantörens utrustning: Av Leverantören ägd utrustning nödvändig för att aktivera och upprätthålla Bredbandsanslutning till Stadsnätet.
    2.7 Avtalad leveransdag: Den dag då Bredbandsanslutningen skall uppfylla avtalad specifikation i enlighet med Avtalet.
  3. Leverantörens utrustning
    3.1 I de fall Leverantören tillhandahåller Kunden utrustning är denna utrustning Leverantörens egendom om inte annat har överenskommits.
    3.2 Kunden förbinder sig att väl vårda och att inte utan Leverantörens medgivande göra några ingrepp, ändringar eller tillägg i dennes utrustning. Skulle sådan utrustning förloras eller skadas skall Kunden betala ersättning för den förlorade eller skadade utrustningen samt ersättning för nedmontering och installation enligt leverantörens vid var tid gällande prislista.
    3.3 Kunden äger inte utan Leverantörens skriftliga medgivande därtill upplåta rätt för tredje part att nyttja Leverantörens utrustning.
    3.4 Kunden skall bereda Leverantören tillträde till bostaden, i den utsträckning detta erfordras med anledning av avtalet mellan parterna. Parterna skall komma överens om tid för detta.
  4. Kundens utrustning
    4.1 Kunden är införstådd med att de tekniska kraven på Kundens utrustning kan komma att ändras för att Kunden skall kunna dra nytta av nya tjänster som utvecklas av Leverantören och/eller tjänsteleverantör.
    4.2 För det fall av Kunden ansluten utrustning kan antas förorsaka störningar i Stadsnätet, annans till Stadsnätet anslutet nät eller utrustning eller för annan användare av Stadsnätet, är Kunden skyldig att på Leverantörens begäran omedelbart koppla ur sådan utrustning.
    4.3 Kunden skall på begäran ge Leverantören möjlighet att undersöka utrustning som är ansluten till Stadsnätet. Sådan undersökning skall, om Kunden så begär, ske tillsammans med Kunden.
    4.4 Om Kunden efter påpekande inte omedelbart korrigerar överträdelse har Leverantören rätt att stänga Bredbandsanslutningen och säga upp avtalet med omedelbar verkan. Om överträdelse beror på uppsåt eller grov oaktsamhet av Kunden och detta medför kostnader för Leverantören skall Kunden ersätta Leverantören.
  5. Användande av Bredbandsanslutningen
    5.1 Kundens utrustning får inte installeras så att den möjliggör anslutning till Stadsnätet från datorer utanför Kundens lokaler på leveransadressen.
    5.2 Kunden har endast rätt att använda anslutningen och tjänsterna i Stadsnätet för företagets egen verksamhet.
    5.3 Kunden får inte göra obehörigt intrång i anslutna nät och datorresurser, varken Leverantörens eller annans, samt inte obehörigt förstöra eller förvanska information i nätet. Kunden skall i övrigt följa gällande lagstiftning.
    5.4 Kunden svarar själv fullt ut för av företagets, dess anställda eller annan vilken genom kunden givits möjlighet att använda Stadsnätet, orsakad skada såsom intrång, skada mot tredje person eller lagbrott.
  6. Avgifter och betalningsvillkor
    6.1 Säljaren har rätt att fakturera från och med dagen efter faktisk leveransdag och ansvarar att på angivet fakturadatum översända fakturan till den av Köparen angivna faktureringsadressen.
    6.2 Köparen ska mot faktura betala avgifter i enlighet med villkoren i Avtalet. Om inte annat anges i Avtalet sker fakturering enligt följande:
    • Fasta periodiska avgifter faktureras i förskott.
    • Rörliga periodiska avgifter faktureras i efterskott.
    6.3 Sker inte betalning i rätt tid har Leverantören rätt att av Kunden förutom fakturabeloppet fordra ränta i enlighet med 6 § Räntelagen från den i fakturan angivna förfallodagen jämte ersättning för de kostnader som är förenade med dröjsmålet. Hit räknas även kostnader för betalningspåminnelse samt kostnader för verkställighet av betalnings- eller annan förpliktelse.
    6.4 Prisändringar till följd av ändrade skatter eller av myndighet föreskriven avgift får ske och kan genomföras utan föregående underrättelse.
  7. Försening
    7.1 Finner part att försening kommer att inträffa eller framstår försening som sannolik, skall detta utan dröjsmål skriftligen meddelas den andra parten. Därvid skall anges orsaken till förseningen samt om möjligt den tidpunkt då leverans eller mottagande beräknas kunna ske.
    7.2 Om leveransförsening beror på Kunden eller något förhållande på Kundens sida, får Leverantören flytta fram Avtalad Leveransdag i den utsträckning som påkallas därav. Kunden skall därvid ersätta Leverantören för avtalade avgifter från ursprunglig Avtalad Leveransdag och för de övriga direkta kostnader som förorsakas Leverantören på grund av försening.
    7.3 Om leveransförseningen beror på Leverantören, eller av Leverantören anlitad entreprenör, äger Kunden rätt till ersättning med ett belopp motsvarande en (1) månadshyra för berörd Förbindelse per fullbordad veckas försening. Ersättning utgår med högst ett belopp motsvarande fyra (4) månadshyror. Skulle förseningen pågå längre tid än fem (5) veckor äger kunden rätt att häva leveransen.
  8. Felavhjälpning, service och underhåll
    8.1 Felanmälan skall ske till i Kontraktet fastställd serviceorganisation. Kunden är skyldig att innan felanmälan sker, kontrollera att felet ej beror på den egna utrustningen eller på tjänster som tredje part levererar.
    8.2 Leverantören är skyldig att inom skälig tid avhjälpa fel i Bredbandsanslutningen. Leverantören ansvarar ej för fel, avbrott eller annan driftsstörning på utrustning som ägs av Kunden eller annan eller om obehörigt ingrepp gjorts i Leverantörens utrustning.
    8.3 Kunden är skyldig att betala ersättning för felsökning och förekommande felavhjälpning efter Leverantörens vid var tid gällande prislista om felet är av ett slag som Leverantören inte svarar för.
  9. Ändringar i Stadsnätet och Planerade driftsavbrott
    9.1 I de fall schemalagda driftsavbrott, så kallade servicefönster, finns fastlagda anges dessa tider i Kontraktet.
    9.2 Leverantören äger alltid rätt att tillfälligt stänga av Stadsnätet och/eller vidta åtgärder som påverkar tillgängligheten till Stadsnätet om det är påkallat av tekniska, underhålls-, drifts- eller säkerhetsmässiga skäl. Leverantören skall utföra sådana åtgärder skyndsamt och på ett sådant sätt att störningarna begränsas i möjligaste mån med hänsyn tagen till omständigheterna i det enskilda fallet.
    9.3 Leverantören äger rätt att med omedelbar verkan genomföra sådana förändringar i Stadsnätet som följer av lag, förordning eller myndighetsbeslut.
  10. Skadestånd och ansvarsbegränsning
    10.1 Har Bredbandsanslutningen inte kunnat användas på grund av vårdslöshet för vilken Leverantören svarar, har Kunden rätt att erhålla prisavdrag enligt nedan.
    10.2 Kundens rätt till ersättning räknas från den tidpunkt då Kunden anmält fel till Leverantören. Ersättning sker med ett prisavdrag som motsvarar fyra (4) gånger förseningens eller felets omfattning och varaktighet.
    10.3 Leverantören är ej ansvarig för indirekt skada såsom förlust i näringsverksamhet eller olägenhet, skada eller förlust utanför Leverantörens kontroll. Till dessa räknas utebliven vinst, dataintrång, förlust av data, hinder att uppfylla förpliktelse mot tredje man eller utebliven nytta av avtal.
    10.4 Rätt till prisavdrag föreligger inte för tid understigande 48 timmar samt tid varunder Leverantören tillfälligt har kunnat erbjuda Kunden en alternativ lösning, som Kunden skäligen bör kunna godtaga eller efter den tidpunkt då Kunden utnyttjat den i punkt 7.3 angivna hävningsrätten.
    10.5 Leverantörens skadeståndsansvar per kalenderår är alltid begränsat till ett belopp om högst två (2) gånger det vid tiden för skadans uppkomst gällande prisbasbeloppet enligt lagen om allmän försäkring.
    10.6 Krav på skadestånd skall för att kunna göras gällande framställas inom skälig tid efter det att den ersättningsgrundande omständigheten upptäckts eller borde ha upptäckts.
  11. Stängning av Bredbandsanslutning
    11.1 Stängning av Bredbandsanslutning innebär att Kundens anslutning bryts till dess att det förhållande som påkallat stängningen upphör.
    11.2 Leverantören får, utan att det påverkar Leverantörens övriga rättigheter, stänga Bredbandsanslutningen om:
    a) Kunden trots påminnelse ej betalat avgift eller annan ersättning inom tio (10) bankdagar från påminnelsen, varvid avstängningen får ske tidigast tio (10) arbetsdagar efter aviseringen.
    b) Kunden trots begäran därom ej kopplat ur egen utrustning som stör annans eller teletrafiken i övrigt.
    c) Leverantören ej inom skälig tid medges möjlighet att undersöka och/eller åtgärda egen eller Kundens anslutna utrustning.
    d) För det fall Leverantören har anledning att befara missbruk av Stadsnätet äger Leverantören rätt att avstänga Kunden från Stadsnätet till dess att det klarlagts huruvida missbruk förekommit eller ej.
    11.3 Kunden är skyldig att betala avgifter under den tid Bredbandsanslutningen är stängd och att betala påkopplingsavgift i förekommande fall.
  12. Avtalstid och uppsägning
    12.1 Avtal skall anses ha träffats först när: Leverantören mottagit och godkänt Kundens beställning och därefter tillsänt Kunden ett av båda parter undertecknat Kontrakt eller när Leverantören, i förekommande fall, tillsänt Kunden en accepterad bekräftad beställning; eller om detta sker tidigare, när den beställda Bredbandsanslutningen eller tjänsten aktiverats för användning.
    12.2 Avtalet gäller under sådan tid som anges i Kontraktet.
    12.3 Om part inte sagt upp avtalet minst tre (3) kalendermånader före avtalstidens utgång, förlängs avtalet att gälla tillsvidare, med tre (3) kalendermånads ömsesidig uppsägningstid.
    12.4 Uppsägning av avtalet skall ske skriftligt.
  13. Förtida uppsägning
    13.1 Envar part äger rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan, om den andra parten begår väsentligt avtalsbrott och underlåter att vidtaga rättelse inom en (1) månad från skriftlig uppmaning därom. Sådant förhållande som berättigar Leverantören att stänga Bredbandsanslutningen skall alltid vara att anse som ett väsentligt avtalsbrott oberoende av om Leverantören utfört stängning eller ej. Om stängning har skett får uppsägning ej ske efter det att rättelse har gjorts.
    13.2 Envar part äger rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan, om den andra parten går i konkurs, inleder förhandlingar om ackord eller det annars skäligen kan antas att den andra parten inte kommer att betala sina skulder efter handsom de förfaller till betalning.
    13.3 Säger Leverantören upp avtalet i förtid på grund av konstaterat väsentligt avtalsbrott skall Kunden utge ersättning till Leverantören med ett belopp motsvarande summan av alla kvarstående avgifter enligt avtalet diskonterat till nuvärde eller, om den verkliga skadan överstiger detta belopp, ett belopp motsvarande den verkliga skadan.
  14. Överlåtelse av avtalet
    14.1 Leverantören äger rätt att utan Kundens samtycke överlåta avtalet till annat bolag, med vilket kunden skäligen kan låta sig nöja, som i sådant fall övertar samtliga Leverantörens rättigheter och skyldigheter enligt avtalet.
    14.2 Kunden äger ej rätt att överlåta sina rättigheter och/eller skyldigheter enligt avtalet utan att ha erhållit Leverantörens skriftliga samtycke därtill.
  15. Force majeure
    15.1 Om part förhindras att fullgöra detta avtal av omständighet utanför dennes kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets träffande, och vars följder denne inte heller till rimlig kostnad skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, ska detta utgöra befrielsegrund som medför befrielse från prestationsskyldighet alternativt framflyttning av tidpunkt för prestation samt befrielse från påföljd.
    15.2 Det åligger part, som önskar åberopa viss ovan angiven omständighet att utan dröjsmål, skriftligen underrätta den andra parten om uppkomsten därav liksom om dess upphörande. Om avtalets fullgörande till väsentlig del förhindras för längre tid än tre (3) månader på grund av viss ovan angiven omständighet äger den andre parten, utan ersättningsskyldighet, rätt att skriftligen frånträda avtalet med omedelbar verkan.
  16. Giltighet och ändringar
    16.1 Vid eventuella motstridigheter i avtalshandlingarna äger de företräde i följande ordning:
    1. Offert/Kontraktet
    2. Särskilda villkor
    3. Allmänna villkor
    16.2 För de fall Kontraktet anger en bunden avtalstid, äger Leverantören inte rätt att ändra i dessa Allmänna villkor inom bindningstiden. Därefter äger Leverantören rätt att ändra villkoren genom skriftlig underrättelse till Kunden minst tre (3) månader innan de nya villkoren träder i kraft.
  17. Underrättelser
    17.1 Kunden skall uppge den adress till vilken Kunden önskar att Leverantören skall sända faktura och andra underrättelser. Om inte annat angivits ovan skall underrättelser ske skriftligen genom brev eller e-post till parternas i Kontraktet angivna eller senare genom skriftlig underrättelse till motparten ändrade adresser.
    17.2 Underrättelser om driftavbrott och störningar hålls om möjligt tillgängliga på Leverantörens hemsida.
  18. Tvist
    18.1 Tvist angående tolkning eller tillämpning av detta avtal och därmed sammanhängande rättsförhållanden skall om möjligt lösas genom förhandlingar mellan parterna. För det fall tvisten ej kan lösas på detta sätt skall frågan prövas i allmän domstol med första instans i den ort där Leverantören har sin hemvist.