Social hållbarhet och uppförandekod
På Affärsverken ska du vara lika hel och ren in som ut från arbetsplatsen. Vi har ett högt medarbetarengagemang, låg frånvaro och nolltolerans mot kränkande särbehandling. Varje avdelning arbetar med att hitta en hållbar arbetsbelastning och hantera symtom på stress i ett tidigt skede. Vi utvecklar våra team och arbetssätt, automatiserar och förenklar för att använda resurserna rätt.
Samtliga chefer har gått utbildningen Första hjälpen för psykisk ohälsa som syftar till att upptäcka och identifiera problem samt stötta medarbetare och närstående. Som arbetsgivare och samhällsaktör gör vi skillnad när vi engagerar och involverar människor som står långt från arbetsmarknaden. I sin tur ger det inkomst och arbetslivserfarenhet till de vi anställer.
Under 2024 lanserades pilotprojektet Team Hälsa. Ett sätt att mäta, följa upp och analysera hälsan för såväl individ, team som organisation. Individen får möjlighet att förbättra sin livsbalans utifrån ålder, kön, yrkesroll och livssituation och chefer får utbildning i hälsomanagement.
Allt eftersom Affärsverken och marknaden utvecklas möter vi utmaningar som kräver medvetenhet och uppföljning. Sedan 2018 har vår uppförandekod implementerats i upphandlingsprocessen och det är nu ett krav att alla leverantörer skriver under på innehållet. Det finns även systemstöd för rapportering av oegentligheter (whistleblowing) i enlighet med den nya visselblåsarlagen.
Under 2024 genomfördes även en kartläggning av Affärsverkens större leverantörer utifrån deras olika värdekedjor, påverkan och risker. Kartläggningen används för att kvantifiera påverkan från våra inköp samt som en del i vårt arbete med att implementera CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive.