Beskrivning: På grund av tekniska problem med M/F Astrid är turerna inställda tillsvidare.

Google Translate:

Beskrivning: På grund av tekniska problem med M/F Astrid är turerna inställda tillsvidare.

Nyhet 01 juli 2024

Nya snabbladdare i Karlskrona city

På Skeppsbron i Karlskrona har Affärsverken installerat två nya snabbladdare på 200 kW vardera. De enda i sitt slag som erbjuds i stadskärnan.

Att ha snabbladdare i centrala stadskärnor är ovanligt då den sortens service oftast finns utmed motorvägar eller större köpcentrum.

- En positiv effekt kan bli att bilturister besöker Trossö istället för att bara passera förbi på E22, säger Tomas Wianto, produktchef Energi på Affärsverken och tillägger att det högre syftet är att skapa en stabil infrastruktur för energiomställningen samt att boende i centrala Karlskrona får det enklare att ladda snabbare.

De nya laddarna har dubbla uttag och kan känna av om det är en eller två bilar som laddas och fördela effekten mellan dem. Är det bara en bil får den alla 200 kW.

- De är också försedda med kortterminaler så du kan betala med betalkort utan att behöva registrera dig och skapa konton, fortsätter Tomas Wianto och tillägger att man fortfarande kan betala med de befintliga parkeringsapparna Parkster och EasyPark.

Bra för Karlskrona

I dagsläget har Affärsverken 43 ladduttag på 22kW vardera runtom i Karlskrona. Ett initiativ som företaget tagit för att bidra till energiomställningen och göra något bra för kommunen. Satsningen på snabbladdarna delfinansieras av Naturvårdsverket via Klimatklivet samt av Europeiska unionen – NextGenerationEU.

- Vi har förstärkt elnätet på Skeppsbron och passade på att nyttja det för att anlägga snabbladdarna som också kan styras upp och ned i effekt. Det hjälper elnätet att stabiliseras och på sikt också kan det bli en del av stödtjänstmarknaden, säger Tomas Wianto.

Utökad infrastruktur

Affärsverken kommer fortsätta att bygga ut laddinfrastruktur i Karlskrona under kommande år.

- Vi kommer att anlägga fler laddare, gärna i samarbete med fastighetsägare, kommun och eventuellt regionen. Det är en infrastruktur som behöver byggas ut i ett högre tempo för att stötta elektrifieringen av samhället, säger Tomas Wianto.