Google Translate:

Hantera avfallstjänster i appen

Här hittar du hjälpavsnitt om “Mina avfallstjänster” i Affärsverkens app.

Se dina avfallsabonnemang

1. Logga in i appen
2. I menyn väljer du “Mina avfallstjänster”
3. Under “Mina abonnemang och tjänster”, välj din adress. Har du fler adresser så visas de här.
4. På den här sidan kan du se information om alla dina avfallsabonnemang och priserna för dessa.

Se din nästa avfallshämtning

1. Logga in i appen
2. I menyn väljer du “Mina avfallstjänster”
3. I cirkeln kan du direkt se vilken adress hämtningen sker på, nästa datum då hämtningen sker, och vilka kärl som ska ställas ut.

Se hjälpfilmen om att visa nästa hämtning.

Ändra abonnemang

Om du vill ändra storlek på dina avfallskärl eller ändra hur ofta du får hämtning så gör du såhär:
1. Logga in i appen
2. I menyn väljer du “Mina avfallstjänster”
3. Scrolla ner till avsnittet “Beställ tjänster”, tryck på “visa fler tjänster” och välj sedan “Ändra abonnemang” i listan.
4. I dialogen kan du välja vilken storlek på kärlen du vill ha, samt vilken tömningsfrekvens. Det nya priset ser du i den blåa rutan längst ner på skärmen.
5. Fäll upp prisrutan genom att trycka på uppåtpilen på den blå rutan och välj “Genomför” när du gjort dina val.
6. Kontrollera att alla uppgifter stämmer och tryck på “Bekräfta”.
7. Nu har din anmälan skickats till Affärsverken. Har du beställt ett större eller mindre kärl så levereras detta hem till dig av Affärsverken.

Beställ hämtning av trädgårdsavfall<

Om du vill kunna slänga trädgårdsavfall utan att behöva åka till återvinningscentralen kan du beställa ett trädgårdskärl eller trädgårdssäck direkt i Affärsverkens app. Såhär gör du:
1. Logga in i appen
2. I menyn väljer du “Mina avfallstjänster”
3. Scrolla ner till avsnittet “Beställ tjänster”, tryck på “Hämtning av trädgårdsavfall”
4. Här kan du välja om du vill beställa ett trädgårdskärl eller trädgårdssäck genom att svepa till höger eller vänster. Här ser du även priset för dessa.

Trädgårdskärl

1. Tryck på “Teckna abonnemang”.
2. Välj fastigheten där du vill ha trädgårdskärlet, tryck på “Genomför”.
3. Kontrollera att alla uppgifter stämmer och tryck på “Bekräfta”.
4. Din beställning är nu skickad. 

Trädgårdssäck

1. Tryck på “Beställ”
2. Välj fastigheten där du vill ha trädgårdskärlet, tryck på “Genomför”.
3. Kontrollera att alla uppgifter stämmer och tryck på “Bekräfta”.
4. Din beställning är nu skickad. Affärsverken levererar din trädgårdssäck.
5. När du vill få din trädgårdssäck hämtad går du till samma ställe som när du beställde den, men väljer “Beställ hämtning”.
6. Välj din fastighet och tryck på “Genomför”
7. Nu är din beställning gjord och Affärsverken kommer och hämtar din trädgårdssäck.

Beställ extrahämtning

Om du har behov av en extra avfallshämtning mellan dina ordinarie hämtningar kan du beställa detta såhär:
1. Logga in i appen
2. I menyn väljer du “Mina avfallstjänster”
3. Scrolla ner till avsnittet “Beställ tjänster” och välj “Beställ extrahämtning”.
4. I dialogen, välj din adress och vilket kärl du vill ha extrahämtningen för.
5. Därefter väljer du vilken typ av extrahämtning du vill ha. Extra säck (ordinarie hämtning) väljer du om du vill kunna ställa en extra säck vid ditt kärl och få den tömd på din ordinarie hämtningsdag. Extrahämtning (5 arbetsdagar) väljer du om du vill få ditt kärl tömt en extra gång utöver din ordinarie hämtningsdag. Denna hämtning görs inom 5 dagar efter att du beställt den. Akut hämtning (24h) väljer du om du behöver få ditt kärl tömt en extra gång inom 24h efter att du lagt beställningen. Du ser priset för tjänsten du valt längst ner på skärmen. När du valt typ av hämtning trycker du på “Beställ”.
6. Kontrollera att alla uppgifter stämmer och tryck på “Bekräfta”.
7. Nu är din beställning skickad och Affärsverken utför din extrahämtning inom den angivna tiden.

 

Rapportera en utebliven tömning

Om du anser att dina kärl inte har blivit tömda när de ska kan du anmäla en utebliven tömning såhär:
1. Logga in i appen
2. I menyn väljer du “Mina avfallstjänster”
3. Scrolla ner till avsnittet “Beställ tjänster” och tryck på “visa fler tjänster” och välj sedan “Utebliven tömning” i listan.
4. Innan du anmäler utebliven tömning: gå igenom checklistan på skärmen och se till att allting stämmer.
5. Välj adress i rullistan.
6. Välj typ av kärl i rullistan. Tryck på “Hämtningsstatus”.
7. Här kan du se statusen som registrerats för den senaste hämtningen av ditt kärl. Här kan du se om det finns någon förklaring till varför ditt kärl inte har blivit tömt, t.ex om ditt kärl var utställt på fel sätt. Då ges du möjligheten att beställa en extrahämtning som du får bekosta själv. Om hämtningsstatus för din senaste tömning saknas eller är felaktigt registrerat som tömt kan du anmäla en utebliven tömning. Tryck då på knappen “Anmäl utebliven tömning”.
8. Fyll i ditt telefonnummer och eventuellt meddelande till Affärsverken i formuläret. Tryck på skicka.
9. Nu är din anmälan skickad och Affärsverken återkommer till dig till ditt angivna telefonnummer när de har undersökt ärendet. Om du vill anmäla utebliven tömning för fler kärl trycker du på “Skicka in en till anmälan”.

Anmäl ett trasigt kärl

Om ditt avfallskärl har gått sönder kan du få det ersatt eller lagat av Affärsverken. Såhär gör du för att anmäla ett trasigt kär:
1. Logga in i appen
2. I menyn väljer du “Mina avfallstjänster”
3. Scrolla ner till avsnittet “Beställ tjänster” och tryck på “visa fler tjänster” och välj sedan “Anmäl ett trasigt kärl”.
4. Ange din adress i rullistan.
5. Ange vilket kärl som är trasigt i rullistan.
6. Ange typen av problem, dvs. Vad som är trasigt på ditt kärl.
7. Om du vill beskriva felet ytterligare kan du göra det i formulärfältet längst ner. När du är klar trycker du på “skicka”.
8. Nu är din anmälan skickad. Om du vill anmäla fler trasiga kärl trycker du på “Skicka in en till anmälan”.

Få sms-avisering för avfallshämtning

1. Logga in i appen
2. I menyn väljer du “Mina avfallstjänster”
3. Scrolla ner till avsnittet “Beställ tjänster” och välj “SMS-avisering för avfallshämtning”.
4. Tryck på växlingsknappen för att välja att du vill ha sms-aviseringar för dina avfallstjänster.
5. Fyll i ditt mobilnummer och tryck på spara.
6. Nu har du satt på sms-avisering för dina avfallskärl. Om du vill stänga av dem går du tillbaka in i “SMS-avisering för avfallshämtning” och trycker på växlingsknappen igen så att den blir avstängd. Tryck sedan på spara.