Google Translate:

Att tänka på när du blir kontaktad av elförsäljare

Har du blivit uppringd av en elförsäljare, blivit stoppad av elförsäljare på stan eller har någon kanske knackat på din dörr för att erbjuda dig att byta elleverantör? Det är du inte ensam om och vi vet att det är lätt att känna sig pressad i en sådan situation.

Oftast är försäljarna seriösa och de flesta elhandelsföretag arbetar enligt branschens riktlinjer, men det finns också de som är mindre seriösa och använder alla metoder för att få dig att teckna ett avtal. 

Ta reda på alla avgifter som kan tillkomma eller på annat sätt påverka avtalet:

  • Vilken fast avgift gäller per månad eller per år?
  • Vad är påslaget på det rörliga elpriset?
  • Vad menas med "el till inköpspris"?
  • Finns det en fakturaavgift? – en avgift som kan verka liten när de är uträknade per dag, men som ger en avsevärt högre avgift per år än man har tänkt sig.
  • Vilken är bindningstiden?
  • Vilken uppsägningstid får du?
  • Vilka förlängningsvillkor gäller?

Ångerrätt

Du har alltid ångerrätt på 14 dagar om du tecknar avtal via telefonförsäljning och avtal som du tecknar via webben enligt distans- och hemförsäljningslagen. Ångerrätten börjar gälla från den dagen du fått bekräftelsen med information om ångerrätten. Ångerrätt gäller inte alltid om du tecknar ett avtal "på stan". Fråga alltid om ångerrätt och kontrollera vad det står om den i avtalet innan du skriver på.

Har du ett avtal om fast elpris med Affärsverken Energi AB eller någon annan elleverantör är avtalet bindande. Tänk på att om du vill bryta avtalet måste du betala en avgift. Det finns oftast information gällande avtalsperiod på din faktura.

Så här arbetar vi med elförsäljning

Vi på Affärsverken Energi AB jobbar med att kontakta kunder via telefon, på mässor och events, men för oss är det en självklarhet att ingen ska känna sig pressad att göra ett val som man inte känner sig 100 procent trygg med. Vi erbjuder alltid ett skriftligt elavtal eller att du tecknar elavtal direkt via vår webbplats med 14 dagars ångerrätt. Vi bedriver inte dörrförsäljning och samarbetar inte i dagsläget med andra som säljer el åt oss.

Schysst elhandel - trygghet för dig som kund

Affärsverken är granskade och godkända enligt Energiföretagens certifikat ”Schysst Elhandel”! Detta innebär att vi uppfyller 18 kundlöften som energibranschen har satt upp med kundernas bästa i åtanke. Det är bland annat att ta särskild hänsyn till utsatta kunder och att det tydligt ska framgå för kunden vilket elhandelsföretag som säljer produkten/tjänsten och vilken verksamhet företaget bedriver. Vi är ett av de tio första företagen i Sverige att certifiera sig!

Läs mer om Schysst Elhandel och de 18 kundlöftena på Energiföretagens hemsida.

Känner du dig osäker?

Säg aldrig ja eller skriv under något du känner dig osäker på. Ring gärna vår kundservice på 0455-783 75 för att diskutera priser och avtalsvillkor.

Se frågor och svar längre ner för bra saker att tänka på vid kontakt med elförsäljare,

Vanliga frågor och svar

    Många jämför helt olika elavtal med varandra för att det pris de erbjuder ska framstå som det mest attraktiva.

    Ett fast pris kan ibland verka dyrare om det jämförs med en månad när det rörliga priset var lågt. Ett rörligt pris kan man aldrig veta vad det blir i framtiden och det är ju för tiden framåt du förväntas ingå avtal.

    Det finns flera oberoende webbplatser där du kan jämföra olika elleverantörers priser. Några exempel är Elpriskollen, som är Energimarknadsinspektionens webbplats, eller Elskling.se.

    Ta reda på alla avgifter som kan tillkomma eller på annat sätt påverka avtalet:

    • Vilken fast avgift gäller per månad eller per år
    • Vad är påslaget på det rörliga elpriset?
    • Finns det en fakturaavgift? – en avgift som kan verka liten när de är uträknade per dag, men som ger en avsevärt högre avgift per år än man har tänkt sig.
    • Vilken är bindningstiden?
    • Vilken uppsägningstid får du?
    • Vilka förlängningsvillkor gäller?

    Som privatperson har du alltid ångerrätt på 14 dagar om du tecknar avtal via telefonförsäljning och avtal som du tecknar via webben enligt distans- och hemförsäljningslagen.

    Ångerrätten börjar gälla från den dagen du fått bekräftelsen med information om ångerrätten. Ångerrätt gäller inte alltid om du tecknar ett avtal "på stan". Fråga alltid om ångerrätt och kontrollera vad det står om den i avtalet innan du skriver på.

    Mer information om ångerrätten och distans- och hemförsäljningslagen på Konsumentverkets webbplats

    Lämna aldrig ut fullmakt via telefon. Många kunder är inte medvetna om att samtalet spelas in för att sedan användas som fullmakt.

    Utnyttja ångerrätten om du blir överflyttad till ett annat elhandelsbolag utan din vetskap.

    Har du ett avtal om fast elpris med Affärsverken Energi AB eller någon annan elleverantör är avtalet bindande.

    Tänk på att om du vill bryta avtalet måste du betala en avgift. Det finns oftast information gällande avtalsperiod på din faktura.