Vem luras?

Publicerad 17 dec 2013 10.05

I början av veckan möts vi av braskande rubriker: "Extrema höjningar för elnätskunderna". Aha, det är tabloidpressen som vill sälja lösnummer, tänker ni. Kunde varit, men de behövde faktiskt inte krydda den här gången.

Orden är hämtade från Generaldirektören för Energimarknadsinspektionen en stund efter att 87 elnätföretag fått rätt mot Inspektionen i Förvaltningsrätten i Jönköping. Därefter hotar GD med att kunderna kan drabbas av höjningar av elnätsavgiften på 50% och menar att det är en styggelse att elnätsföretagen kan överklaga Inspektionens beslut. Givetvis ska Inspektionen dock överklaga Förvaltningsrättens dom...

Bloggen representerar elhandel, men från kollegorna på nät hör vi att anledningen till överklagandet dels ligger i motsättningen som ligger i ökade krav på utbyggnader och investeringar i leveranssäkerhet och smarta nät samtidigt som vinstmöjligheterna stryps och dels i Inspektionens beslut att avkastningen för perioden 2012-2015 måste slås ut under inte 4, utan 18 år. Överklagandet ses i första hand principiellt för att ge möjligheter vid behov samt att inte acceptera direkta felaktigheter. Affärsverken, liksom många andra elnätsföretag har inte för avsikt att höja priset med intäktsramen, utan avser fortsätta föra en dialog med kunder om ersättningar för att driva en långsiktigt fungerade elnätsverksamhet.

Det som, enligt bloggens beräkningar, skulle kunna bli max 25% om alla elnätsföretag verkligen skulle ta ut hela sitt belopp, blev alltså 50% i Inspektionens kommuniké. Det är så vi vant oss att vissa jämförsiter och kundgruppsaktörer bedriver som marknadsföring. Det var ändå en liten skräll att det kom från GD. Men en av dessa organisationer som "hjälper" konsumenter kom med ett utspel på detta tema. "Alla elnätsföretag borde ha samma tariffer! De som är dyrast borde effektivisera." Bloggen har ingen expertkunskap om kostnader för att bygga och driva nät, men vi gissar att det är olika dyrt att spränga för urberg mitt i en större stad som är byggd på öar än att gräva i myllan på en slätt och det är troligen enklare att driva ett nät där kunderna bor kompakt i ett begränsat område än om det bor utspridda i geografin.

Ni som såg Rapport igår (16/12) fick veta att de kunder som inte aktivt valt elhandlare/elavtal får betala ca 30% i överprissättning och att det blir miljardbelopp totalt. Det här är ju förstås inte bra för branschens rykte. Inslaget pekade särskilt på de kunder som missat att förlänga sina avtal. Affärsverken slutade redan 2009 med att lägga dessa kunder på de dyrare tillsvidareavtalen. Hur är våra priser då? Jo, vårt tillsvidareavtal är dyrare än för avtalskunder, men vi har under året sänkt priset och vid en ovetenskaplig koll som bloggen gjorde på de 20-talet elhandelsföretag som är aktiva i närområdet så har Karlshamn Energi lägst pris, för de har slopat tillsvidarepriset. Bra jobbat Karlshamn! Men därefter har Affärsverken det lägsta priset. Men vi kan också bli bättre.

/Anders Karmehed
anders.karmehed@affarsverken.se

Senast ändrad: 2013-12-17 10:12