Kampanjer Villkor och Kundservice

Publicerad 16 jan 2014 20.16

Dagens humorinslag svarade ett av Sveriges största elhandelsbolag för. Den som skriver dessa rader fick ett erbjudande till hemmet med posten: "Rent elpris – din el till vårt inköpspris!" Och inte en cykel, men väl en kaffekapselmaskin på köpet. Det lät ju fantastiskt! Så Bloggen beslöt sig för att granska erbjudandet.

- El till inköpspris

- Endast en låg månadsavgift på 69 kr

- Inga övriga påslag

- El från vattenkraft utan extra kostnad

- Lyxig kaffemaskin utan extra kostnad, värde 1495 kr

Därefter fanns det bara en massa information om kaffemaskinen och inget om elavtalet. Så Bloggen kollade in den webadress som fanns i erbjudandet. Där fanns samma text som i brevet och ingen annan villkorsinfo än en länk till avtalsvillkoren. Där fanns Rörligt Rent Elpris och det såg ut som ett helt vanligt rörligt pris. Hos detta bolag innebär det ingen bindningstid och två månaders uppsägningstid. Lät ju fortfarande fantastiskt att bara vara bunden i två månader och få en kaffemaskin! Men eftersom det inte fanns avtalsvillkor för Rörligt Rent Elpris med Kapselkaffemaskin så beslöt sig Bloggen för att fortsätta undersökningen med att ringa kundservice.

Sagt och gjort, först kom vi till en telefonsvarare som bad oss knappa in vilken produkt ärendet gällde eller vänta kvar för att komma till el. Bloggen väntade. Därefter ombads uppringaren beskriva sitt ärende verbalt för telefonsvararen för att få rätt service. "Kaffemaskin" föreslog Bloggen och fick svar: "Du vill prata om Gas. Jag kopplar till Gasverket!" Det blev ju inget bra så vi började om. Nu försökte vi med "kampanj" men "förlåt, nu uppfattade jag inte vad du menade". Kanske är det blekingskan, tänkte Bloggen och sade övertydligt "erbjudande". Det gick bättre och vi hamnade i telefonkö. Sjunde plats. Det visade sig ta 5 minuter för ett av Sveriges största elhandelsföretag att expediera de sex samtalen före, sedan svarade en trevlig kvinna. Hon berättade att man binder sig till företaget i 1 år. Inköpspris innebär bara inköpspris.

- Men vad är inkluderat i inköpspriset försökte Bloggen?

- Jo, det är vår kostnad för inköpet av elen till våra kunder. Det är Nordpool.

- Ja, det brukar vara Nordpool, men hur räknar ni ut priset, är det baserat på vad era kunder förbrukar?

- Nej, det baserar på våra inköp. Jag vet inte exakt hur, men vår inköpsavdelning sitter och gör några inköp per månad och vi vet inte när de gör det, men när det är gynnsamt, därför går det inte alltid att räkna ut.

- Vaddå, menar du att ni köper in elen till rörligt pris i förväg?

- Ja, det gör vi!

Nu trillade Bloggen av stolen. En sista fråga:

- Arbetar du på bolaget eller är du från ett call-center? (räknade med det sistnämnda, det är typ första dagen på introduktionen att rörligt pris är flytande efter vad priset blir och bygger inte på förtida inköp)

- Jag är anställd av bolaget.

Bloggen kan då konstatera följande:

- Det gick inte att ta reda på hur inköpspriset räknades ut. Utifrån räkneexemplet på kampanjsiten kunde utläsas att där fanns några dolda avgifter.

- Den "låga" avgiften är 268 % högre än Affärsverkens avgift, blir ca 5,5 öre/kWh för skribentens villa på 15 000 kWh/år och den äter upp hela kaffemaskinen på mindre än 2 år.

- "Utan påslag" inklusive avgiften blir ca 3,1 öre dyrare jämfört med rörligt pris på Affärsverken, trots påslag. (baserat på Bloggens villa)

- Där fanns övriga villkor, t.ex. bindetiden, som inte var positiva för kunden.

- Den stora konkurrenten har råd att bjuda på kaffemaskiner, men inte att anställa personal som förstår hur elpriset är uppbyggt.

Innan Bloggen stängde butiken för dagen så var det dags för lite internkontroll. Bloggen ringer Affärsverkens kundservice. Kö i 20 sekunder, sedan svar. Med lite förställd röst ställer vi samma fråga om inköpspriset och får till svar att det bygger på priset timme för timme och vägs ihop utifrån våra kunders förbrukning under månaden.

Slutsatser av övningen:

- Fantastiska erbjudanden visar sig oftast inte vara så bra vid en närmare koll

- Bloggen är stolt över Affärsverkens kundservice med kompetenta medarbetare av kött och blod som svarar direkt på telefon, utan vare sig knappval eller ljudval. Eller besök dem på Trossö för all del.

/Anders Karmehed
anders.karmehed@affarsverken.se

Senast ändrad: 2014-01-17 07:43